Raport dr. Krystiana Dudka. Jak politycy próbują wygrać wybory na Facebooku. Redakcja PR, publikacja, media

Jak politycy próbują wygrać wybory na Facebooku? - wyniki badań

Kampania wyborcza do samorządu wystartowała, choć na Facebooku trwa już w najlepsze. Ci, którzy prześpią jej pierwszy etap – stracą. Politycy i kandydaci czynią różne starania, by pozyskać przychylność mieszkańców. Niestety, mimo, że sztaby deklarują świadomość potencjału mediów społecznościowych, ich wiedza i umiejętności na temat komunikacji z wyborcami via Facebook są na zaskakująco niskim poziomie. 

Robert Lewandowski, Plebiscyt Przeglądu Sportowego. Kryzys wizerunkowy Lewandowskiego, RL9, marketing, PR

PR i marketing Lewandowskiego, a jego porażka w Plebiscycie Przeglądu Sportowego

Co znaczy PR i marketing? Lewy pierwszy raz od 2010 r. nie wszedł do 10 najlepszych sportowców Polski.

Ostatnio gra słabo, ale… to plebiscyt za rok, w którym Lewy zdobył tyt. króla strzelców ligi hiszpańskiej, mistrzostwo i superpuchar Hiszpanii z Barceloną. (To mało? Żeby być choćby na 10 miejscu, które zajął mało rozpoznawalny golfista A. Meronk). Statuetkę super championa otrzymał lubiany(!) K. Błaszczykowski, mający nieporównywalnie mniejsze osiągnięcia piłkarskie.

kadr z filmu "Lewandowski nieznany"

Zakręty wizerunkowe R. Lewandowskiego - "Lewandowski Nieznany" film, który mógł być bardziej udany

Oglądaliście już film „Lewandowski – Nieznany”? Od strony PR miało być pięknie i spójnie, a wyszło… – jak widać na zdjęciach (??) Do tego dochodzą informacje o wycięciu z filmu Ł. Piszczka, P. Zahaviego, podsycające negatywne emocje wypowiedzi C. Kucharskiego czy krytyka postępowania Anny.

Nie da się ukryć, że nie jest to najlepszy czas sportowo i wizerunkowo dla marki „Lewandowski”.

publikacja w mediach, marketingmiejsca.pl, kampania prezydencka

Kampania wyborcza

Przebieg kampanii prezydenckiej przypominał historię ze starej bajki „Żółw i zając” opowiadającej o wyścigu tych dwóch bohaterów. Zając będący zdecydowanym faworytem zlekceważył żółwia. Ten mozolnie podążał do mety, w czasie gdy jego konkurent miał czas na przerwę czy drzemkę, a ocknął się gdy żółw był już na ostatniej prostej. Pościg zająca był spóźniony, a jego porażka sporym zaskoczeniem.

publikacja, media, PRoto, Bronisław Komorowski

Jednak Komorowski

Gdyby żartobliwie  podsumować debatę to przegrała ją… Monika Olejnik. Nie była to jej wina, bo gdy wybrzmiał pierwszy gong (nie gołąb) kandydaci nie zważając na reguły rozpoczęli walkę, realizując scenariusze przygotowane przez sztaby. Komorowski przedstawił więcej argumentów i w tym ujęciu wygrał, a Duda sprawił wrażenie stawiającego kropkę nad i.

publikacja, media, PRoto, błędy kampanii wyborczej

Czego nie robić w kampanii wyborczej

Ostatnie dni obfitują w radosną twórczość zarówno kandydatów na polityków, jak i doświadczonych, starych wyjadaczy. Kampania wchodzi w decydującą fazę, a warto uczyć się na cudzych błędach, bo własne mogą kosztować zbyt wiele.

Andrzej Duda, Bronisław Komorowski, Wybory prezydenckie 2015

Wybory prezydenckie 2015 r. - wywiad z drem Dudkiem

„Bronisław Komorowski słabszą wcześniejszą kampanią obniżył nasze oczekiwania wobec niego, więc łatwiej było mu zrobić na nas dobre wrażenie. Tak czy inaczej jednak je zrobił” – stwierdził w rozmowie z Blasting News Krystian Dudek, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Public Relations i specjalista z zakresu marketingu politycznego.

Publikacja na portalu Wirtualnemedia.pl. Wywiad z dr. Krystianem Dudkiem. Debata prezydencka 2015.

Debata ze wskazaniem na Komorowskiego

Debata Komorowskiego z Dudą może zmienić przebieg kampanii, bo pokazała Komorowskiego lepszego niż widzimy go w całej kampanii, a przyznać trzeba, że spadek poparcia z wyjściowego poziomu 60-70 proc. w jego wykonaniu to nie lada sztuka. Duda dał się zaskoczyć kilkoma ciosami przygotowanymi przez sztabowców prezydenta i wypadł poniżej oczekiwań – analizuje dr Krystian Dudek.

prezydenckie domino, efekt domina,

Zaczęło się prezydenckie domino?

W sztabie Andrzeja Dudy i Pawła Kukiza słyszeliśmy wczoraj Mazurka Dąbrowskiego, w sztabie Bronisława Komorowskiego marsz żałobny. Wyniki I tury przejdą do historii polskiego marketingu politycznego. Dlaczego? Spadek poparcia, jaki w stosunku do pierwszych sondaży wyborczych zaliczył Bronisław Komorowski i wzrost poparcia Andrzeja Dudy i Pawła Kukiza zaskoczyły równie mocno ich wszystkich.

Przedwyborcze wyniki wyborów prezydenckich. Kampania prezydencka 2015.

Kampania wyborcza dublerów

Kampania prezydencka nie zachwyca, sporo komentarzy opisuje ją jako mało merytoryczną i poważną. Czy powinno nas to dziwić, skoro główne role odgrywają dublerzy, a widownia spragniona jest gwiazd.

publikacja "Z dużej chmury mały deszcz", gazeta finansowa, kryzys w PZU

Z dużej chmury mały deszcz - kryzys w PZU

Sytuację w PZU można podsumować słowami – z dużej chmury mały deszcz – z doniesień medialnych wynika, że skala nieprawidłowości nie jest zbyt okazała. Oczywiście, jakkolwiek każde nieprawidłowości zasługują na potępienie, trudno zrozumieć, że bilet na koncert mógł stanowić łapówkę i wymagać reakcji Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Taką opinię potwierdzają liczne komentarze w sieci.

Kryzys wizerunkowy w Internecie. Publikacja. Strefa biznesu.

Jak wygrać z kryzysem w internecie?

Stara zasada mówi: nie pytaj, czy będzie kryzys. Zastanów się kiedy przyjdzie i przygotuj się na niego jak najlepiej.Amerykański multimilioner W. Buffet dodaje do tej zasady, że o ile możemy sobie pozwolić na utratę pieniędzy – nawet dużych, nigdy nie stać nas na utratę ani krzty reputacji. Można byłoby, cytując klasyka, zapytać – zatem jak żyć? Odpowiedź jest prosta. Należy profesjonalnie postępować w kryzysie, uczyć się na błędach, najlepiej cudzych. Bo własne mogą kosztować zdrowie, pieniądze i reputację.

Publikacja portral PRoto. Marszałek Sikorski w galopie.

Marszałek Sikorski w galopie

Marszałek Sikorski nie raz pokazał, że jego polityczny temperament przeradza się polityczne ADHD. Nie jest to pierwszy i ostatni taki polityk i nie wymagałoby to szerszego komentarza gdyby nie fakt, że najwyższe funkcje państwowe, które pełni, determinują pewien styl. Szczególnie w obliczu sytuacji kryzysowych, w których galop jest niebezpieczny.

Public relations to dobro konieczne

Umiejętność komunikowania się stała się w dzisiejszym świecie towarem, za który gotów jestem płacić więcej niż za jakikolwiek inny – te słowa Johna D. Rockefellera pokazują, jak ważną rolę odgrywa zdolność komunikacji z klientami.

Publikacja PRoto. Krystian dudek o komunikacji masowej i roli rzecznika prasowego

Dudek: rzecznik, jak i doradcy szefowej rządu nie popisali się

Kim jest rzecznik prasowy? Jedni uważają, że to usta zwierzchnika, inni, że mózg, a jeszcze inni powiedzieliby, że to serce i rozum. I choć trudno w to uwierzyć, tego serca i rozumu niestety zabrakło rzeczniczce rządu Iwonie Sulik w sytuacji, która na długo zostanie zapamiętana jako przyczyna kryzysu wizerunkowego rządu.

Leszek Miller. Marketing polityczny.

Wybrane grzechy Millera

Będzie wam tak dobrze, że dobrze wam tak – tak nieco ponad rok temu na antenie Polskiego Radia do zwolenników PIS-u mówił Leszek Miller. Jednak obserwując ostatnie, niezrozumiałe działania byłego premiera trudno nie odnieść wrażenia, że ta kąśliwa uwaga może okazać się prorocza dla niego samego.

Urna wyborcza. Marketing polityczny. Wybory.

Ostatnia prosta przed wyborczą niedzielą: “Tegoroczne wybory obfitują w wiele wybryków”

Najwięcej emocji budzi kampania w Sosnowcu, gdzie liczy się trzech głównych graczy. Przekonaliśmy się o tym podczas debaty prezydenckiej w Wyższej Szkole Humanitas, gdzie wyraźnie dominowały sztaby PO, SLD i Niezależnych, a pozostali, osamotnieni kandydaci w zasadzie nie istnieli.

Tłum ludzi. Głosujacy. Kampania wyborcza 2014.

Kampania wyborcza 2014, czyli sezon na misia

To jest miś na skalę naszych możliwości. My tym misiem otwieramy oczy niedowiarkom! Patrzcie! Mówimy. To nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo… Te słowa z kultowego „Misia” S. Barei mogłyby być podsumowaniem wielu kampanii w wyborach samorządowych 2014. Dlaczego?

Stop. Ręka rozdzielająca domino.

Czego nie robić w kampanii wyborczej

Ostatnie dni obfitują w radosną twórczość zarówno kandydatów na polityków, jak i doświadczonych, starych wyjadaczy. Kampania wchodzi w decydującą fazę, a warto uczyć się na cudzych błędach, bo własne mogą kosztować zbyt wiele.

Witalij kliczko podczas konferencji. Wystąpienie polityczne.

Kliczko w komunikacyjnym klinczu

Ukraińska rewolucja, jak każda, przepełniona jest wielkimi emocjami. Jej główni aktorzy walczą nie tylko ze sobą, ale też o to, kto skuteczniej przedstawi swoje argumenty.  Na scenie obserwujemy swoisty tour de force wszystkich uczestników, a jednym z najważniejszych czynników staje się komunikacja. Komunikacja, którą niektórzy uczestnicy ukraińskiej rewolucji – powinni zrewolucjonizować…

Publikacja dr. Krystiana Dudka w gazecie uniwersyteckiej UŚ. miesięcznik uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Gazeta jak reprezentacja

Każdy student dziennikarstwa powinien napisać choć jeden artykuł do gazety uczelnianej – do takiej konkluzji doszedłem kiedyś w rozmowie z jednym ze śląskich dziennikarzy. Jeśli ktoś zapyta, dlaczego, odpowiem, traktując temat w sposób typowy dla piarowca.

Publikacja dr. Krystiana Dudka na portalu bankier.pl. Czym jest PR?

Prowokacja, Promocja czy PR?

Recepta na publicity jest prosta: obraź kogoś, okłam a później przeproś lub sam się pogniewaj, ewentualnie powiedz coś „pod prąd”. Ludzie o tobie usłyszą, a w komentarzach pojawi się hasło, że zrobiłeś sobie niezły PR, zgodnie ze starą zasadą – nieważne co i jak mówią ważne, żeby nie przekręcali nazwiska. Pytanie co zrobisz, gdy głos sumienia odezwie się mówiąc… nie idź tą drogą.

Fotel dentystyczny. Harley Dawidson. Marketing targowy.

Marketing targowy, czyli harley w gabinecie stomatologicznym

Fotel dentystyczny w kształcie Harleya Davidsona, rower skonstruowany z kiełbasy, stoisko-piramida czy okna, drzwi i rolety prezentowane na… ringu bokserskim. Stoiska pełne kreatywnych rozwiązań, ograniczonych jedynie fantazją wystawców nie dziwią już nikogo.

Publikacja dr Krystiana Dudka na portalu Akademia proto o katastrofie smoleńskiej.

Wizerunek Polaków po rosyjsku

Tragedia w Smoleńsku wstrząsnęła nami wszystkimi. Bez wyjątku. Mija prawe rok od tego wydarzenia, a kolejną tragedią stają się raporty mające ukazać prawdę o przyczynach katastrofy oraz sposób komunikowania o niej samej.

Publikacja na portalu Bankier.pl. Dr Krystian Dudek o kampanii wyborczej i marketingu politycznym.

Wybrane grzechy ciężkie kampanii

Koniec każdego roku to czas podsumowań i analiz. Koniec roku 2010 to również czas wyborów samorządowych i nowej jakości działań PRomocyjnych kandydatów serwujących nam bogaty materiał analityczny.

Wzrok tygrysa. Tygrysi wizerunek w biznesie.

Tygrysi wizerunek w biznesie

Gdzie wielki biznes i wielkie pieniądze, tam diabeł tkwi w szczegółach. Przede wszystkim w tych związanych z wizerunkiem. Przecież nie tylko dla własnej satysfakcji inwestor Leszek Czarnecki zadbał, by media dowiedziały się o jego rekordzie świata w nurkowaniu jaskiniowym. Eldrick Tont „Tiger” Woods przekonał się dobitnie o ‘diable’ wizerunkowym.

Programy lojalnościowe. Zakupy.

Jola lojalna, czyli Polak w gąszczu programów lojalnościowych

Przeciętny Amerykanin to członek 13 programów lojalnościowych. Polacy choć szybko przyzwyczajają się do otrzymywania prezentów i nagród są najmniej lojalnymi klientami w Europie. Programy lojalnościowe kosztują firmy od 0,5 do 2 proc. przychodów netto.

Konferencja prasowa. Antyrzecznik.

Rządy antyrzeczników

Umiejętność przekonywania ludzi stała się towarem, za który jestem gotów płacić  więcej niż za jakikolwiek inny – powiedział kiedyś  J. Rockefeller. Słowa te obrazują  jak ważna staje się społeczna akceptacja działań. W czasach, gdy rzeczywistość kreują głównie media, dobry rzecznik prasowy stał się na rynku łowców głów wyjątkowo poszukiwanym dobrem.

Rzecznik prasowy. Wywiad. Media.

Rzecznik PRasowy

Umiejętność przekonywania ludzi stała się towarem, za który jestem gotów płacić  więcej niż za jakikolwiek inny – powiedział kiedyś  J. Rockefeller. Słowa te obrazują  jak ważna staje się społeczna akceptacja działań. W czasach, gdy rzeczywistość kreują głównie media, dobry rzecznik prasowy stał się na rynku łowców głów wyjątkowo poszukiwanym dobrem.