Marketing w social mediach jest najbardziej opłacalnym sposobem dotarcia do spersonalizowanego odbiorcy, jednak jak pokazują niedawne badania, większość małych firm nie widzi pozytywnego zwrotu inwestycji (ang. ROI), zwłaszcza w przypadku Facebooka.
Badania ponad 4700 małych firm (poniżej 10 pracowników) w Stanach Zjednoczonych wykazały, iż tylko 24% z nich dostrzega pozytywne ROI. To dość zatrważające, zwłaszcza w obliczu wszystkich informacji i poradników na temat mediów społecznościowych, które pozwolą rozruszać mniejsze biznesy. Poniżej prezentujemy kilka najczęstszych przyczyn powyższego.
Brak strategi
Głównym powodem takiego postrzegania są braki strategi komunikacji w social mediach u firm. Jest to spotykane zarówno w międzynarodowych koncernach, jak i małych biznesach.
Strategią działań w social mediach NIE jest umieszczanie uroczych zdjęć. Należy określić swoje cele, zdecydować jakimi kanałami chce się to osiągnąć, nakreślić plan działania oraz przede wszystkim, przemyśleć budżet. Te cztery punkty połączone razem mogą stanowić solidną podstawę strategii działań. Kolejnymi krokami może być rozbudowa tego, ale zacznijmy od początków.
Obsesja na punkcie taktyki
Strategia w social mediach zawsze pokona krzykliwą taktykę.
Weźmy na przykład Snapchata – wziął szturmem wszystko i każda z dużych oraz małych firm, zaczęła inwestować w reklamę na tej platformie. Jednakże Facebook i Instagram powoli wcielały niektóre z funkcji Snapchata, przedstawiając je swojej potężnej bazie fanów. Nie brzmi to dobrze dla Snapa, który nie posiada obecnie już tak wiele unikatowych wyróżników na tle konkurencji.
Morał tej historii jest taki, abyśmy pozostali wierni swojej strategii i nie pokładali ogromnych nadziei (oraz funduszy) w taktykach, które szybko przychodzą i odchodzą. Wiele firm ma obsesję na punkcie tego, co nowe i świecące, podczas gdy powinni być skupieni na swojej stałej drodze.
Brak inwestycji czasu
Jednym z najbardziej zatrważających wniosków płynących z tych badań jest fakt, iż 75% małych biznesów poświęca mniej niż dwie godziny tygodniowo na marketing w social mediach. Poniżej prezentujemy oficjalne dane.
Ile czasu (w skali tygodnia) spędzają Państwo na marketingu swojej firmy na Facebooku?
- Mniej niż godzinę – 58%
- 1-2 godziny – 16%
- 3-5 godzin – 5%
- 6-10 godzin – 5%
- 10+ godzin na tydzień – 10%
Powyższe wyniki są szalone. Czy można być fit spędzając dwie godziny tygodniowo na siłowni? Czy można nauczyć się nowego języka poświęcając mu zaledwie sto dwadzieścia minut w ciągu siedmiu dni?
Co jeszcze bardziej zaskakujące, większość firm publikuje z częstotliwością mniejszą niż raz na tydzień.
Jak często publikują Państwo treści na swoich biznesowych profilach?
- Raz dziennie – 9%
- 1-3 razy na dzień – 7%
- Więcej niż 3 razy na dzień – 6%
- Kilka razy w tygodniu – 20%
- Kilka razy w miesiącu – 58%
Jeśli więc publikujesz kilka razy w miesiącu i poświęcasz mniej niż dwie godziny tygodniowo na marketing w social mediach, lepiej zamknij swoje konta społecznościowe. Nieposiadanie ich przyniesie taki sam efekt dla twojego biznesu, jak obecne działania.
Chcąc osiągnąć cokolwiek, musisz poświęcić czas!
Brak reklam
Jeszcze kilka lat temu można było używać Facebooka i dotrzeć do setek tysięcy osób, przekierowując ruch na swoją stronę internetową. W 2017 roku, brak budżetu reklamowego na social media drastycznie ograniczy twoje zasięgi.
Oczywiście nie należy od razu rozbijać banku. Jako agencja zajmująca się mediami społecznościowymi, pracujemy z firmami, które przeznaczają mniej niż 1000 złotych miesięcznie na reklamę na Facebooku i potrafią wygenerować pozytywny ROI. Trzeba po prostu jasno określić swoje oczekiwania i podążać wyznaczoną drogą.
Jeśli czytając powyższy tekst, miałeś wrażenie, że dotyczy to ciebie, pora zacząć działać. Musimy zacząć traktować reklamę w mediach społecznościowych w taki sam sposób, jak pozostałe kanały reklamowe – tylko w ten sposób dostrzeżemy jej prawdziwą wartość.
Źródło: Social Media Today
Autor: Nathan Mendenhall
Photo by RawPixel