Jak parlamentarzyści ze Śląska i Zagłębia komunikują się na Facebooku? Jak wygląda najważniejsze starcie Borysa Budki i Mateusza Morawieckiego? Instytut Publico zbadał sposób komunikacji posłów i senatorów ze swoimi wyborcami. W środę w Wyższej Szkole Humanitas podczas konferencji zostały zaprezentowane wyniki tego projektu badawczego. Można o nich posłuchać m.in. w Radiu Zet, Radiu Eska czy Radiu eM. Całość badań będzie podstawą publikacji naukowej.
Badanie objęło parlamentarzystów ze Śląska i Zagłębia, którzy zostali wyłonieni podczas wyborów parlamentarnych w 2015 r. Analizie poddane zostały ich oficjalne profile na portalu Facebooku. Badanie przeprowadzone zostało na łącznej grupie 70 polityków, w skład której weszło 57 posłów oraz 13 senatorów.
76 % przebadanych parlamentarzystów posiada oficjalny, aktywny profil na Facebooku, lecz tylko 17% z nich korzysta z tzw. CTA (call to action), czyli wezwania do działania poprzez zadawanie odbiorcom angażujących pytań, zmuszających do dyskusji. Wyłącznie 21% z nich prowadzi na swoim profilu relacje na żywo (tzw. live’y) oraz aż ponad połowa fanpage’y prowadzona jest w sposób stricte informacyjny i formalny z pominięciem treści prywatnych. Posłowie są dużo bardziej zaangażowani niż senatorowie. Najpopularniejszy poseł Borys Budka ma obecnie 83 tys. fanów na Facebooku, natomiast najpopularniejszy senator Artur Warzocha nieco ponad 2 tys.
Najbardziej emocjonujące starcie w wyborach na Śląsku szykuje się pomiędzy Borysem Budką a Mateuszem Morawieckim. Obaj publikują średnio tyle samo postów w przeliczeniu na dzień (aż 4-5 postów), jednak z powodu, iż Mateusz Morawiecki posiada mniejszą liczbę fanów, jego posty zyskują mniej reakcji. Obaj Panowie publikują treści prywatne, używają hasztagów, stosują CTA, prowadzą relacje na żywo oraz publikują inne materiały wideo. Ich oficjalne profile na Facebooku mogą być wskazówką dla innych kandydatów na posłów, jak prowadzić kampanię wyborczą w mediach społecznościowych.
Dane przedstawione w raporcie przygotowanym przez Instytut Publico prowadzą do wielu wniosków dotyczących komunikowania się polityków w mediach społecznościowych. Już po weekendzie opublikujemy rozszerzoną wersję przeprowadzonej analizy.