Co musi zrobić polityk, żeby wygrać wybory? Dr Krystian Dudek o filarach skutecznej kampanii wyborczej w wywiadzie dla naTemat.pl

Pieniądze to tylko jedno z narzędzi, które może pomóc wygrać wybory. A wybory są jak puzzle, w których sukces buduje się z wielu elementów. Wbrew temu, co wiele osób myśli o polityce – wiarygodność ma duże znaczenie, bo gdy jej zabraknie, żaden budżet nie zagwarantuje zwycięstwa. Nie możemy zapominać też o umiejętnym ogrywaniu atutów, jakimi charakteryzuje się kandydat. Ci, którzy tego nie robili – najczęściej przegrywali wybory.

Dr Krystian Dudek w obszernym wywiadzie, jakiego udzielił red. Dorocie Kuźnik z portalu naTemat.pl wyjaśnia, że w kampanii oprócz liczb liczą się również umiejętności miękkie, cechy charakterystyczne danego kandydata oraz… jego wygląd. Ten ostatni jest nieraz bagatelizowany, co szczególnie widać patrząc z bliska na sesje zdjęciowe. Niejednokrotnie zdarza się, że politycy zgłaszają się na nie zupełnie nieprzygotowani, a stare i nieaktualne zdjęcia wykorzystywane są w kilku kampaniach wyborczych na przestrzeni lat. Warto pamiętać, że wyborcy głosują nie na polityka, a na jego wykreowany wizerunek.
Tegoroczna kampania jest również pierwszą po pandemii, dlatego szczególną rolę odgrywają w niej media społecznościowe. Instagram, Facebook, TikTok czy YouTube to kanały komunikacji, które docierają do określonych grup odbiorców. Według dr. Krystiana Dudka większość polityków nie wykorzystuje w pełni ich potencjału, a nawet nie odróżnia ich specyfiki. Często, gdy politycy sięgają po social media, robią to w sposób, który nie wzbudza zainteresowania i nie angażuje wyborców. Ten obszar w nadchodzących kampaniach, szczególnie przyszłorocznej – samorządowej, będzie wyjątkowo istotny, gdyż w okresie zimowym trudniej dotrzeć do wyborców poprzez spotkania bezpośrednie czy masowe eventy.
Start w wyborach wiąże się również z umiejętnym dzieleniem się prywatnością, patrzeniem na ręce oraz wrogością ze strony osób, których nigdy nie widziało się na oczy. To ciężki kawałek chleba, który będzie wymagał poświęcenia i pieniędzy. Niemiej, nie braknie zainteresowanych udziałem w tym wyścigu.

Cały wywiad do przeczytania na: https://natemat.pl/466211,ile-kosztuje-kampania-wyborcza