Kampania prezydencja 2020 niewątpliwie przejdzie do historii. Wyjątkowe okoliczności, czas a także sposób prowadzenia kampanii skutkowały ogromnym medialnym zainteresowaniem. Ostatnie tygodnie to gorący czas również dla Krystiana Dudka–eksperta ds. wizerunku i marketingu politycznego. Właściciel Instytutu Publico proszony był o opinię dla szeregu mediów, w tym Polityki, Dziennika Zachodniego, portalu Onet, Wirtualne Media czy WP.
Debata polityczne kluczem do sukcesu lub gwoździem do trumny kandydata
W trakcie kampanii ekspert wielokrotnie proszony był o ocenę stylu komunikacji oraz błędów popełnianych przez poszczególnych kandydatów. Komentarza wymagała także kontrowersyjna kwestia braku wspólnej debaty rywalizujących w drugiej turze pretendentów do głowy państwa. Na łamach Onetu Krystian Dudek w ostrych słowach skomentował brak wspólnej debaty, porównując go z porażką demokracji.
– Realizacja dwóch „debat”, choć nie powinniśmy tego nazywać debatami, to porażka demokracji i całej klasy politycznej. Debata, czyli rozmowa dwóch konkurentów w drugiej turze, włączając w to możliwość zadawania sobie pytań, jest najwłaściwszą formą. Okazuje się, że w Polsce podziały zaszły tak daleko, że jest to coś nieosiągalnego. Szkoda, bo spora część wyborców niezdecydowanych właśnie podczas debat decyduje, za kim się opowie – komentował kontrowersyjną kwestię braku wspólnej debaty w rozmowie z Onetem .
Charakterystyka drugich połówek potencjalnych prezydentów
Zainteresowanie opinii publicznej dotyczy nie tylko osoby samego prezydenta, ale także jego drugiej połówki. Spekulacji o tym, kto zostanie kolejnym Prezydentem Polski, towarzyszyła ocena wszystkich kandydatek na pierwszą damę oraz wyjątkowo również jednego kandydata do roli pierwszego dżentelmena. Poszukujące profesjonalnej opinii media prosiły o ekspercką ocenę poszczególnych sylwetek.
– W wyborach prezydenckich, jak w żadnych innych, partnerki i partnerzy kandydatów odgrywają ważną rolę – wyjaśnia Krystian Dudek. – Ich obycie, kompetencje komunikacyjne, dobre relacje i kontakty bezpośrednie z innymi głowami państw oraz ich drugimi połówkami mogą bardzo pomóc w budowaniu porozumień, relacji międzyludzkich, a tym samym w realizowaniu celów politycznych. Dlatego słusznie mówi się, że wybieramy prezydenta wraz jego towarzyszką bądź towarzyszem życia – dodaje ekspert.
Osobowość partnerki lub partnera, historia związku, fakt posiadania dzieci, a nawet psa wszystko to wpływa na postrzeganie kandydata przez społeczeństwo. Kompletna analiza życiowych wybranek i wybranka potencjalnych prezydentów znajduje się w publikacji WP Kobieta.
Wyznaczenie złotych zasad skutecznej kampanii
„Kampania zaczyna się dzień po wyborach” tak brzmi pierwsza z 6 złotych reguł skutecznej kampanii wyborczej autorstwa Krystiana Dudka. Kolejna z kluczowych zasad dotyczy sposobu przemawiania do społeczeństwa, zdaniem eksperta kandydaci na Prezydenta Polski charakteryzują się odmiennymi stylami wypowiedzi:
– Patrząc na kampanię można odnieść wrażenie, że Rafał Trzaskowski serwuje wypowiedzi bardziej złożone, chce być precyzyjny, wyjaśniać wiele wątków, które porusza. Mówi w sposób bardziej intelektualny, co może wynikać z jego przyzwyczajeń. Duda mówi prostym językiem, powtarza te same treści w postaci krótszych haseł. To mniej twórcze, ale skuteczne. – opiniował ekspert w publikacji na łamach Dziennika Zachodniego, gdzie znajduje się kompletna analiza wspomnianych 6 zasad skutecznej kampanii.
Kto wygrał kampanię zdaniem eksperta?
-Wynik wyborczy powinien zależeć od stylu prowadzonej kampanii, choć zdarzają się wyjątki, gdy wyborcy głosują bardziej przeciw komuś, niż za kimś. W tegorocznej kampanii prezydenckiej po części tak właśnie jest. Brutalizacja narracji kandydatów walczących w II turze, brak prawdziwej debaty, podziały na „my i oni” pokazują, że cel uświęca środki, a sztaby stawiają wszystko na jedną kartę i nie oglądają się za siebie. – Swoiste podsumowanie kampanii autorstwa Krystiana Dudka opublikowane zostało w magazynie Marketing PRO. Ocenę obu kandydatów ekspert rozpatruje m. in. przez pryzmat: autoprezentacji, sposobu prezentacji konkurenta, prowadzonej narracji czy języka wypowiedzi.
Sprostać potrzebom mediów internetowych i tradycyjnych
Prośby o komentarze i wywiady napływały wraz z postępami tej nadzwyczaj ważnej dla polskiego społeczeństwa kampanii. Wypowiedzi oczekiwały opiniotwórcze portale: wspomniany wcześniej Onet, WP czy Wirtualne Media. O opinię prosiły również telewizje informacyjne, radio czy prasa. Jak widać, czas kampanii jest gorący nie tylko dla polityków, ale również dla ekspertów.