W dobie Internetu nie sposób zorganizować kampanię wyborczą pomijając social media. To właśnie one (i to na wyciągnięcie ręki) skupiają w sobie to, bez czego przy wyborach nie można się obejść: rozpoznawalność i wyborców. Warunek jest jeden: trzeba umieć z nich korzystać. By to osiągnąć, polecamy zapoznać się z poradnikiem Instytutu Publico pt. „Jak wygrać wybory na Facebooku?”
Facebook jest jednym z najbardziej znanych mediów społecznościowych. Jego zalety zna każdy. Pozwala w jednej chwili porozmawiać ze znajomym z drugiego końca świata, integrować użytkowników w grupy pasjonatów, a nawet… wygrać wybory. Żeby jednak tak się stało, trzeba umiejętnie z niego korzystać, gdyż social media nie zapominają, a raz umieszczona w nich informacja, zdjęcie czy film może funkcjonować w sieci w sposób zupełnie niekontrolowany. Dlatego korzystając z Facebooka w celu komunikacji z wyborcami, warto najpierw zapoznać się z treścią poniższego poradnika.
Jak wygrać wybory na FB? Jak skutecznie komunikować się z wyborcami na FB?
- Zastanów się kim chcesz być w social media. Nie możesz mieć kilku twarzy jednocześnie – przyjaciela, społecznika, rewolucjonisty, lidera, freeka, eksperta czy buntownika. Zdecyduj się. Nie udawaj kogoś kim nie jesteś.
- Wymyśl coś, co będzie cię charakteryzować: styl postów, hasło czy #hasztag (na fb nie mają takiej mocy jak na Instagramie, ale warto je wykorzystywać, szczególnie, że twoje profile na obu portalach mogą być połączone).
- Sprawdź, kiedy twoi fani są online i jaka pora na post jest najlepsza. Działaj regularnie, nie omijaj weekendów.
- Obserwuj profile swoich konkurentów i stosuj benchmark czyli analizuj działania na FB tych, którzy znają się na rzeczy. Inspiruj się ich rozwiązaniami.
- Wykorzystuj te komunikaty, które dają największe zasięgi: dobre live’y (zrealizowałeś kiedyś live’a?), dobre filmy (nie dodawaj ich w postaci linków z YouTuba, bo ograniczasz sobie zasięgi), dobre grafiki (obraz mówi więcej niż tysiąc słów).
- Angażuj i mobilizuj swoich wyborców. Zadawaj pytania, pisz posty angażujące, prowokujące i zachęcające do komentarzy i udostępniania (stosuj call to action), odnoszące się do realnych problemów twoich wyborców. A jeśli nie znasz potrzeb wyborców – po prostu o nie zapytaj.
- Buduj relacje z liderami opinii, pokazuj, że nie jesteś sam, oznaczaj współpracowników. Pokazuj się z wyborcami. Zachęcaj do oznaczania innych.
- Chcesz dostawać lajki- sam je dawaj.
- Bądź czujny i stosuj real time marketing – ale pamiętaj Święta Wielkanocne czy Dzień Matki to nie jest szczyt osiągnięć w tym zakresie. Musisz być bardziej kreatywny. Reaguj na to, co ekscytuje i interesuje ludzi.
- Miej strategię. Stosuj cykle postów, tematyczne dni, organizuj konkursy, wykorzystuj wspomnienia.
- Chcesz czy nie – pokazuj trochę prywatności. Fenomen Big Brothera nie wziął się znikąd. Ludzi interesują sprawy prywatne – więc uchylaj czasami rąbka tajemnicy. Możesz tak zdobyć sympatię, pokazać się z innej strony, ocieplić wizerunek.
- Miej do siebie dystans. Gdy ludzie śmieją się z ciebie – śmiej się najgłośniej.
- Pamiętaj – w kampanii wyborczej pojawia się wiele fałszywych profili, za ich zasłoną i przy ich wykorzystaniu przeciwnicy mogą chcieć ci zaszkodzić.
- Pamiętaj – Facebook nie jest narzędziem darmowym. Chcesz osiągać zasięgi – musisz zainwestować w kampanię.
Warto zapamiętać powyższe rady, by móc korzystać z Facebooka mądrze i zdobywać dzięki niemu nowych wyborców. Umiejętnie prowadzone social media mogą być najlepszym przyjacielem, zwłaszcza w czasie wyborów.
Nie należy jednak zapominać o innych narzędziach marketingu politycznego, ponieważ dopiero połączenie działań w świecie wirtualnym i rzeczywistym jest gwarancją sukcesu. W Instytucie Publico realizujemy kampanie wyborcze kompleksowo, istnieje również możliwość indywidualnych konsultacji z dr. Krystianem Dudkiem. Zapraszamy do kontaktu!