Jak wygrać wybory na Facebooku? – poradnik Instytutu Publico

W dobie Internetu nie sposób zorganizować kampanię wyborczą pomijając social media. To właśnie one (i to na wyciągnięcie ręki) skupiają w sobie to, bez czego przy wyborach nie można się obejść: rozpoznawalność i wyborców. Warunek jest jeden: trzeba umieć z nich korzystać. By to osiągnąć, polecamy zapoznać się z poradnikiem Instytutu Publico pt. „Jak wygrać wybory na Facebooku?”

Facebook jest jednym z najbardziej znanych mediów społecznościowych. Jego zalety zna każdy. Pozwala w jednej chwili porozmawiać ze znajomym z drugiego końca świata, integrować użytkowników w grupy pasjonatów, a nawet… wygrać wybory. Żeby jednak tak się stało, trzeba umiejętnie z niego korzystać, gdyż social media nie zapominają, a raz umieszczona w nich informacja, zdjęcie czy film może funkcjonować w sieci w sposób zupełnie niekontrolowany. Dlatego korzystając z Facebooka w celu komunikacji z wyborcami, warto najpierw zapoznać się z treścią poniższego poradnika.

 Jak wygrać wybory na FB? Jak skutecznie komunikować się z wyborcami na FB?

  1. Zastanów się kim chcesz być w social media. Nie możesz mieć kilku twarzy jednocześnie – przyjaciela, społecznika, rewolucjonisty, lidera, freeka, eksperta czy buntownika. Zdecyduj się. Nie udawaj kogoś kim nie jesteś.
  2. Wymyśl coś, co będzie cię charakteryzować: styl postów, hasło czy #hasztag (na fb nie mają takiej mocy jak na Instagramie, ale warto je wykorzystywać, szczególnie, że twoje profile na obu portalach mogą być połączone).
  3. Sprawdź, kiedy twoi fani są online i jaka pora na post jest najlepsza. Działaj regularnie, nie omijaj weekendów.
  4. Obserwuj profile swoich konkurentów i stosuj benchmark czyli analizuj działania na FB tych, którzy znają się na rzeczy. Inspiruj się ich rozwiązaniami.
  5. Wykorzystuj te komunikaty, które dają największe zasięgi: dobre live’y (zrealizowałeś kiedyś live’a?), dobre filmy (nie dodawaj ich w postaci linków z YouTuba, bo ograniczasz sobie zasięgi), dobre grafiki (obraz mówi więcej niż tysiąc słów).
  6. Angażuj i mobilizuj swoich wyborców. Zadawaj pytania, pisz posty angażujące, prowokujące i zachęcające do komentarzy i udostępniania (stosuj call to action), odnoszące się do realnych problemów twoich wyborców. A jeśli nie znasz potrzeb wyborców – po prostu o nie zapytaj.
  7. Buduj relacje z liderami opinii, pokazuj, że nie jesteś sam, oznaczaj współpracowników. Pokazuj się z wyborcami. Zachęcaj do oznaczania innych.
  8. Chcesz dostawać lajki- sam je dawaj.
  9. Bądź czujny i stosuj real time marketing – ale pamiętaj Święta Wielkanocne czy Dzień Matki to nie jest szczyt osiągnięć w tym zakresie. Musisz być bardziej kreatywny. Reaguj na to, co ekscytuje i interesuje ludzi.
  10. Miej strategię. Stosuj cykle postów, tematyczne dni, organizuj konkursy, wykorzystuj wspomnienia.
  11. Chcesz czy nie – pokazuj trochę prywatności. Fenomen Big Brothera nie wziął się znikąd. Ludzi interesują sprawy prywatne – więc uchylaj czasami rąbka tajemnicy. Możesz tak zdobyć sympatię, pokazać się z innej strony, ocieplić wizerunek.
  12. Miej do siebie dystans. Gdy ludzie śmieją się z ciebie – śmiej się najgłośniej.
  13. Pamiętaj – w kampanii wyborczej pojawia się wiele fałszywych profili, za ich zasłoną i przy ich wykorzystaniu przeciwnicy mogą chcieć ci zaszkodzić.
  14. Pamiętaj – Facebook nie jest narzędziem darmowym. Chcesz osiągać zasięgi – musisz zainwestować w kampanię.

Warto zapamiętać powyższe rady, by móc korzystać z Facebooka mądrze i zdobywać dzięki niemu nowych wyborców. Umiejętnie prowadzone social media mogą być najlepszym przyjacielem, zwłaszcza w czasie wyborów.

Nie należy jednak zapominać o innych narzędziach marketingu politycznego, ponieważ dopiero połączenie działań w świecie wirtualnym i rzeczywistym jest gwarancją sukcesu. W Instytucie Publico realizujemy kampanie wyborcze kompleksowo, istnieje również możliwość indywidualnych konsultacji z dr. Krystianem Dudkiem. Zapraszamy do kontaktu!