artykuł ukazał się na portalu wwww.http://pierwszymilion.forbes.pl/ 9 marca 2015 r.
Przejdź do publikacji
Umiejętność komunikowania się stała się w dzisiejszym świecie towarem, za który gotów jestem płacić więcej niż za jakikolwiek inny – te słowa Johna D. Rockefellera pokazują, jak ważną rolę odgrywa zdolność komunikacji z klientami.
Poszukując informacji i opinii o partnerach biznesowych, produktach czy usługach, sięgamy do internetu. Informacje o otaczającym świecie i wydarzeniach, w których nie możemy uczestniczyć, osobiście czerpiemy z mediów. Gdy dodamy do tego potwierdzoną badaniami tendencję do publikowania przez dziennikarzy materiałów o negatywnym wydźwięku oraz skłonność przygotowywania ich pod z góry założoną tezę – bezdyskusyjna staje się konieczność prowadzenia profesjonalnych działań z zakresu public relations i relacji medialnych oraz dbanie o naszą reputację w przestrzeni medialnej i publicznej.
Komunikacja jako proces wzajemnych oddziaływań między nadawcą i odbiorcą premiuje tych, którzy do tych działań są przygotowani. Wiedzą, do kogo chcą mówić, co i jak chcą powiedzieć, i nie pozostawiają tego przypadkowi. Dlatego tyle prawdy jest w przytoczonych wyżej słowach Rockefellera, potwierdzających, że znalezienie sposobu na skuteczną komunikację z odbiorcami w obliczu panującego obecnie chaosu informacyjnego jest bezcenne.
Jak przygotować strategię PR?
Jeśli nie chcemy, by o naszym wizerunku decydowały błędy i niedopatrzenia, opinie anonimowych osób na forach internetowych, nierzadko podsycane przez nieuczciwą konkurencję; jeśli chcemy być kowalem własnego losu – wystarczy przestrzegać pewnych zasad oraz komunikować się w oparciu o profesjonalną strategię public relations. A tę przygotowujemy zgodnie z uniwersalnymi wytycznymi. Oto one:
1. Diagnozowanie stanu wyjściowego wizerunku firmy:
badania, analiza rynkowa i konkurencyjna, audyt komunikacyjny
porównanie wizerunku w oczach pracowników i zarządu firmy z wizerunkiem w oczach otoczenia zewnętrznego, klientów, partnerów.
2. Przygotowanie planu działań:
prewencja antykryzysowa
precyzowanie celów PR – okresowych i bieżących oraz operacyjnych i strategicznych
definiowanie grup docelowych – musimy wiedzieć, do kogo adresujemy przekaz
komponowanie instrumentarium, selekcja środków i narzędzia działania (a jest ich kilkanaście/kilkadziesiąt) w zależności od firmy i jej specyfiki
opracowanie harmonogramu realizacji
opracowanie budżetu.
3. Wprowadzenie i realizacja planu.
4. Weryfikacja i korekty planu w następstwie zmian rynkowych, reakcji konkurencji etc.
5. Pomiar efektów według przyjętej metodologii. Raporty i wnioski.
Efekt potrzebuje czasu
Profesjonalnie realizowana strategia zawsze daje efekty. Naturalnie czas osiągnięcia zamierzonych celów determinowany jest sytuacją zastaną/wyjściową w przedsiębiorstwie. Tę jednak określamy już na pierwszym etapie prac, by jasne było, jakiej wysokości nakłady czasu i energii konieczne są do zrealizowania założeń.
Nie bez przyczyny także przygotowanie planu działań komunikacyjnych zaczynamy od działań prewencyjnych. Stara i ponadczasowa zasada mówi: Nie pytaj, czy będzie kryzys, ale zastanów się, kiedy przyjdzie i jak mu zapobiec. To, że kryzys kiedyś nadejdzie, jest bowiem tak pewne jak – kolokwialnie mówiąc – to, że kiedyś się przeziębimy.
Dlatego warto wiedzieć, jak przygotować i zabezpieczyć się przed tym, co nieuniknione. Wbrew pozorom nie jest to łatwe.