Co wydarzyło się w marketingu politycznym w 2019 roku, a co wydarzy się w 2020?

  • 14 stycznia 2020

Z końcem roku ubiegłego i początkiem nowego, wiele portali branżowych zdecydowało się na podsumowania marketingu politycznego w 2019 roku, próbując przewidzieć jednocześnie, co może wydarzyć się obecnie. Dr Krystian Dudek, właściciel Instytut Publico oraz ekspert ds. strategii komunikacji i komunikacji kryzysowej wypowiedział się dla Wirtualnych Mediów, Nowego Marketingu oraz PRoto, analizując przełom 2019/2020 roku w marketingu politycznym. 

Dla Wirtualnych Mediów dr Krystian Dudek zanalizował działania osób, których nazwiska najbardziej wyróżniają się na arenie politycznej, wskazał, co według niego było wydarzeniem roku 2019, a co jego porażką: – Porażka roku, a w zasadzie porażka ostatnich 2-3 lat, dopełniona w tym roku – to polityczna śmierć Ryszarda Petru. Człowiek, którego projekt polityczny w pewnym momencie wyprzedzał PO i stawał się głównym rywalem PiS, wpadł w niebyt – mówi. – Interesującym przypadkiem staje się Wiosna Biedronia, która znalazła dla siebie miejsce, powiała świeżością i… zatrzymała się. Została pochłonięta przez scenę polityczną i straciła swój wyraz.

Dla Nowego Marketingu dr Krystian Dudek znaczną cześć wypowiedzi poświęca odrodzeniu się lewicy, wizerunkowi Prawa i Sprawiedliwości, marce Donalda Tuska, czy wykorzystywaniu mediów społecznościowych przez polityków: – Badania, które realizowałem z zespołem Instytutu Publico, dotyczące umiejętności posługiwania się FB przez samorządowców i parlamentarzystów wskazują, że niestety politycy w tej materii zasługują maksymalnie na 3+ lub słabe 4. Jedni i drudzy nie mają większego pojęcia o tym, jak pisać, jakich zasad przestrzegać, czy jak wykorzystywać social media – podsumowuje.

Rok 2020 w polskiej polityce to przede wszystkim czas wyborów prezydenckich, które mogą nas bardzo zaskoczyć: – Przegrana Komorowskiego z Dudą, których na starcie dzieliło ponad 50 proc. poparcia (!) pokazuje, że każdy ma szanse. Ciekawie rysuje się start Hołowni, który osłabi KO, ale interesujące może być też to, kto wystartuje z odradzającej się lewicy. Pierwsza tura będzie wojną wszystkich ze wszystkimi, a drugiej zobaczymy sojusze taktyczne – komentuje dla PRoto dr Krystian Dudek.

Niemniej ważna będzie sytuacja w ochronie zdrowia oraz ekologii: – To dwa obszary, poza finansami publicznymi, które są kluczowe, bo coraz bardziej dokuczają Polakom, a dla rządu stanowią punkt zapalny dużego kryzysu. Prędzej czy później ktoś musi się z tym zmierzyć, bo to tematy, które nie poczekają do kolejnej kadencji. 

Cały materiał Wirtualnych Mediów można przeczytać TUTAJ.

Cały materiał Nowego Marketingu można przeczytać TUTAJ.

Cały materiał PRoto można przeczytać TUTAJ.

Instytut Publico na Europejskim Kongresie Małych i Średnich Przedsiębiorstw!